Sivuston kokoversioon
  • Torstai 19.4.2018
  • Haetaan nimipäiviä

Mynämäkeä mukana Helsingissä Matthew Cowanin näyttelyssä

Näyttelyyn päätyi muun muassa Tavastilan museon hevonen, jonka takana kuvassa kotiseutuyhdistyksestä museonhoitaja Matti Lainio vaimonsa Sirpan kanssa sekä varapuheenjohtaja Anna Jalkanen ja sihteeri Hanne Lassila. Kuva: Päivi Punta.
Näyttelyyn päätyi muun muassa Tavastilan museon hevonen, jonka takana kuvassa kotiseutuyhdistyksestä museonhoitaja Matti Lainio vaimonsa Sirpan kanssa sekä varapuheenjohtaja Anna Jalkanen ja sihteeri Hanne Lassila. Kuva: Päivi Punta.
6.4.2018 klo 16:35

Sari Honkasalo
Mietoisissa Saaren kartanon taiteilijaresidenssissä kutsutaiteilijana työskennelleellä uusiseelantilaisella Matthew Cowanilla on Helsingissä Valokuvagalleria Hippolytessä huhtikuussa näyttely, jossa on mukana paljon vaikutteita Mynämäestä. Näyttely on osa residenssin 10-vuotisjuhlavuoden tapahtumia.

Para fields notes -näyttelyn keskiössä ovat vanhat tavat ja kansanuskomukset. Historiaan, kansanperinteeseen, maatalouteen ja biologiaan pohjautuvat teokset tarjoavat kuvitteellisen näkymän maaseutuun.

– Kansanperinne liittyy enimmäkseen maaseudun elämään, mutta nykyään suurin osa ihmisistä asuu kaupungeissa. Minua kiinnostaa kuilu asuinpaikkamme ja perinteiden välillä, kertoo Cowan.

Näyttelykokonaisuuteen kuuluu installaatioita, jotka on tehty heinästä ja muista maataloudesta tutuista esineistä. Ne rakentavat erilaisista maalaisuuteen liittyvistä käsityksistä syntyvän maiseman yhdessä kasveja, eläimiä ja kansanperinteeseen viittaavia esineitä hyödyntävien valokuvien ja videoiden kanssa.

Osa installaatioiden esineistä on lainattu Mietoisista Tavastilan kotiseutumuseosta. Esineet tarjoavat katsojalle suoran linkin aikaan, jossa ne olivat osa arkista elämää.

Yksi näyttelyn videoista on toteutettu Mynämäen mieslaulajien avulla.

Taiteellisessa työskentelyssään Cowan tarkastelee ikivanhoja tapoja ja taikauskomuksia, jotka esiintyvät edelleen nykyhetkessä oudolla tavalla. Hän tutki Saaren kartanon kutsutaiteilijajaksollaan varsinaissuomalaista kansanperinnettä ja tutustui myös Kalannin kirkon seinämaalauksissa paholaista muistuttaviin hahmoihin.

Näyttelyn nimi para field notes viittaakin näihin hahmoihin, joiden voidaan tulkita kuvaavaan suomalaisessa ja eurooppalaisessa kansanperinteessä tunnettua yliluonnollista para-henkiolentoa.

Para oli talon henki ja omistajansa apuolento, jonka tehtävänä oli talon ja omistajansa auttaminen ja näiden vaurauden takaaminen. Para voitiin lähettää varastamaan maitoa naapurilta, ja kirkon maalauksissa on kuvattu muun muassa ihmisiä kirnuamassa vierellään seisovan paran varastamaa maitoa voiksi.

Parat ovat esimerkki vanhasta uskomuksesta, jonka mukaan hyvä onni on rajallinen hyödyke. Näyttelyn monissa teoksissa ovat läsnä erilaiset tavat, joilla on pyritty varmistamaan rajallisen hyvän onnen osuminen juuri omalle kohdalle.

Näyttelyn keulakuvaksi pääsi Tavastilan museon opettajan asu, joka on näyttelyyn kuvattu huputettuna.

– Vuosi sitten kun Matthew kuvasi esineitä museolla, oli huhtikuu ja tekstiilit kaikki oli peitetty silkkipaperein tai hupuilla. Sanoimme, että otamme huput pois, jotta hän saa kuvata niitä, mutta hän halusi kuvata ne huput päässä. Hänelle ne edustivat myös näitä haamuja, joita hänen teoksensa myös tutkii, kertoo Mietoisten kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja Päivi Punta.

Cowan työskenteli Saaren kartanon residenssissä ensin vuonna 2013, uudelleen Lintutorni-kollektiivin kanssa kesällä 2015, ja syksystä 2016 kevääseen 2017 hän oli Saaren kartanon kutsutaiteilija.

Näyttely on avoinna 6.–22.4. ti–pe 12–17 ja la–su 12–16 Valokuvagalleria Hippolytessa (Yrjönkatu 8–10 sisäpiha, Helsinki).