Sivuston kokoversioon
  • Sunnuntai 22.4.2018
  • Haetaan nimipäiviä

Maskusta matkoja maailman merille

Toni Böök reissaa maailman merillä laivojen takuukorjauskeikoilla.
Toni Böök reissaa maailman merillä laivojen takuukorjauskeikoilla.
17.7.2017 klo 13:55

Vesa Penttilä
Mein Schiff 6 -laiva lähti toukokuussa Turun telakalta risteilykäyttöön. Se on tuttu alus maskulaiselle Toni Böökille samaan tapaan kuin sarjaan aiemmin Turussa valmistuneet kolme laivaa. Telakalla Naval Interior Teamin työpäällikkönä työskentelevä Böök matkaa maailman merille johtamaan takuukorjauksia.

– Vuodessa tulee puolenkymmentä takuukorjausreissua. Yhdellä kerralla ollaan matkassa keskimäärin 10–11 päivää, Böök sanoo.

Böök kokoaa työmatkaporukkaan sellaisen määrän eri alan ammattilaisia kuin tarve kulloinkin vaatii. Vakiokokoonpanoon kuuluu Böökin lisäksi neljä miestä, mutta suurimmillaan ryhmän koko on paisunut pariinkymmeneen työntekijään.

– Olemme laivalla silloin, kun se on liikenteessä. Asiakkaita ei saa kuitenkaan häiritä, joten työaika alkaa kello 24 ja päättyy aamukuudelta. Lyhyt työaika aiheuttaa hankaluuksia, sillä keskeneräisiä töitä ei saa jättää päiväksi näkyviin. Niin ei saa käydä, että jokin työ venyisi liian pitkäksi.

Tosin Böökille ei riitä pelkkä yötyö.

– Päivällä työt pitää myydä eli hyväksyttää. Se on sellaista odottelemista, puhumista, näyttämistä ja myymistä. Ikävä puoli on se, ettei laivan henkilökunta pidä kiinni aikatauluista, vaan sovitut tapaamiset voivat viivästyä useita tunteja. Normaali rytmi on se, että nukun vuorokauden aikana nelisen tuntia ja senkin vielä kahdessa osassa.

Laivoihin ilmaantuu takuuaikana monenmoista vikaa: useimmin korjaamista vaativat pienet halkeamat katossa ja seinissä, maalausvirheet, laivan tärinästä aiheutuvat liitossaumapulmat sekä kalusteiden ja mattojen rikkoutumiset.

Heinäkuun puolivälissä työkomennukselta palanneen Toni Böökin kalenterissa seuraava lähtöpäivä on merkitty syyskuun alkuun.

– Silloin laiva seilaa Välimerellä ja pysähtyy Italian, Ranskan ja Espanjan satamissa. Talvella laivat liikennöivät Karibialla, mutta silloin takuukeikkoja pyritään välttämään, koska materiaalien toimittaminen on helpompaa Eurooppaan. Kun alukset käyvät heinä-elokuussa Helsingissä, tilanne käytetään hyväksi ja tavaraa viedään valmiiksi perille, Böök toteaa.

Vaikka työreissut ovat rankkoja, Böök lähtee mieluusti matkaan.

– Matkoilla näkee erilaisia paikkoja ja tapaa erilaisia ihmisiä. Päivät ovat pitkiä, mutta työ on palkitsevaa, sillä tykkään haasteista. Ainoastaan pitkät lennot ovat harmillisia, sillä en oikein fanita koneessa istumista.

Böök oli ensimmäisen kerran laivatöissä jo vuonna 1992, mutta nykyisessä tehtävässään hän aloitti vuonna 2014. Samalla Böök luopui vuonna 2001 perustamastaan rakennusyrityksestä, jonka palkkalistoilla oli enimmillään parikymmentä työntekijää.

– Yrittäminen meni hankalaksi. Lupakäytäntö tiukentui, miehille piti jatkuvasti järjestää koulutusta, materiaalien ja työkoneiden hinnat nousivat, kilpailu ulkomaisten yritysten kanssa kiristyi. Silloin oli seitsemän päivää viikossa stressiä, mutta nyt lähden joka päivä töihin hyvällä tuulella. En kadu ratkaisua enkä päivääkään vaihtaisi pois.